Další rok

Kolem šťastného manželského páru obíhají nešťastné a osamělé životy jejich přátel a příbuzných. Jako jejich důvěrníci vidí do jádra všech jejich zamotaných životů, do jejich přátelství a osamělosti, do naděje a zoufalství, do vzniku nového i zániku starého. A to vše by bylo v pořádku, pokud by se jedna neprovdaná kamarádka nezamilovala do jejich syna. Režisér Mike Leigh, šestkrát nominovaný na Oscara, občas přezdívaný jako "antropolog s kamerou", přichází s další skvělou studií lidských osudů. A v čase, který se odehraje ve filmu, mu na to stačí jeden rok.

Armádní dvojčata

Řina Weberová, dcera penzionovaného plukovníka, je majitelkou nevalně prosperujícího fotoateliéru. Její postarší přítel, bankéř Václav Novák, ji tajně finančně podporuje, neboť je do ní zamilován. Řina se jednoho dne setká s kamarádem z dětství, Vincencem Špačkem, který v Praze nastoupil vojenskou službu. Podnikavý Vincenc s nerozlučným spolubojovníkem Vendelínem Křídlem udělají Řininu ateliéru velkou reklamu ve vojenské posádce, takže vojáci se k Řině jen hrnou, aby je vyfotografovala. Jednou se tam objeví i nadporučík Novák a okamžitě se do Řiny zamiluje. Řinin otec zjistí, že dceru navštěvuje bankéř Novák, a chce, aby se s ní oženil...

Artur a Leontýna

Artur Drmola je rozmazlený synek z bohaté rodiny, který všude prohlašuje, že ho každá dívka zajímá nanejvýše tři měsíce, a že stejně tomu bude i s jeho manželkou. Jednoho rána se ještě opilý mladík setká v parku se svou dávnou kamarádkou z dětství, Leontýnou Sobotovou. Dívka mu za jeho způsob života vyčiní, ale Artur si nevzpomene, odkud by ho mohla znát. Leontýna je také z bohaté rodiny, přesto pracuje v podniku svého otce. Artur se do ní zamiluje, úplně se změní a začne rovněž pracovat v otcově kanceláři. Starostlivá matka si myslí, že Arturovi něco schází, a hodlá ho oženit. Sobotovi však nepřijmou její vyjednávání, neboť jejich dcera si může zvolit ženicha podle vlastního uvážení...

Až přijde kocour

Moderní pohádka o tom, jak do malebného českého městečka přijede kouzelník s krasavicí Dianou a kocourem, schopným odhalit skryté vlastnosti lidí, je satirickou komedií a podobenstvím zároveň. Trvalá hodnota tohoto, v době svého vzniku nejúspěšnějšího českého filmu, je v poetičnosti režijního rukopisu, ve výtvarném cítění panoramaticky malebné i vzrušeně roztancované kamery Jaroslava Kučery, v bohatém ději a v precizních dialozích. Magnetem je postava vypravěče, komentátora a tajemného kouzelníka v podání Jana Wericha, kterého řeč jiskří metaforicky hutným a důvtipným jazykem. Film je i významným experimentem v oblasti barevného filmu – v jedné scéně se lidé zbarvují podle svých povah pod pohledem kocoura a tím se veřejně odhalují jejich skryté neřesti..

Barbora řádí

Dva neúspěšní mladí muži, Kopřiva a Stehlík, si od svého domácího, krejčího Mráze, půjčují neustále peníze a Stehlík si nechá od něj na dluh ušít oblek. Vojtěch Čáp, manžel majitelky husí farmy v Brousilově, laškuje v kavárně s tanečnicí Boby a zapíše si její telefon. Když k němu přisednou Kopřiva se Stehlíkem a stěžují si na situaci, doporučí jim Čáp sňatek na inzerát. Stehlík na jednu nabídku skutečně odpoví. Paní Barbora Čápová dostává bednu odpovědí na inzerát, který podala jménem dcery Heleny. Jako nejlepší je vybrán Stehlíkův dopis. Mladí lidé se do sebe zamilují a dojde ke svatbě. Po čase se chtějí Čáp i jeho zeť povyrazit v Praze. Barbora objeví v manželově zápisníku slovo Boby a pětimístnou cifru a usoudí, že muž úspěšně obchoduje s luštěninami. Tchán i zeť odjedou a paní Barbora, která se domnívá, že jsou bohatí, začne velkoryse modernizovat domácnost. Krejčí Mráz přijel do Brousilova pro peníze za Stehlíkův oblek...

Bláznova kronika

1625: Oráče Petra odvedli k vojsku přímo od jeho pluhu. Matěj už byl značně ostřílený voják. Náhoda ty dva spojila, a tak společně táhnou slavnými i těmi zapomenutými bojišti třicetileté války. Hořce úsměvný dobrodružný příběh v osobitě stylizovaném výtvarném pojetí. V titulcích to sice není, ale ta světlovlasá a hodně předkloněná pradlenka je skutečně Olga Schoberová.

Cech panen kutnohorských

V roce 1590 je Kutná Hora významným a bohatým městem. Doluje se zde stříbro, razí mince a je tu sídlo nejvyššího mincmistra. Touha po zisku sem však přilákala také mnoho cizáků a podvodníků. Jejich podvody snižují výnosy dolů a úsporná opatření jdou na úkor havířů. Když se proti tomu havíř Jakub veřejně ohradí, je zatčen a odsouzen k smrti. Do města přijíždí rytíř Mikuláš Dačický, vzdělaný muž a básník, ale také velký hýřil a milovník krásných žen. Alchymista Wolfram pod záminkou výroby velkého množství stříbra láká z konšelů peníze. Mikuláš burcuje poctivé občany, aby vyhnali zloděje a přivandrovalce. Konšelé, kteří se bojí o ctnost svých žen a dcer, toho využijí a obviní Dačického u císaře z čarodějnictví...

Černý Petr

Pronikavá psychologická a sociologická generační studie skládá mozaiku drobných, zdánlivě bezvýznamných událostí v životě šestnáctiletého učně, to vše s komediálním nadhledem a porozuměním pro svět otců i synů té doby. Film, který autenticky zobrazuje hledání mladých lidí i generační odcizení, v podtextu odhaluje pokleslost poměrů poznačených provinčností a frázovitostí.

Čtrnáctý u stolu

U starosty Bartoše se sejde třináct hostů. Přítomní jsou nešťastným počtem zneklidněni, a tak uvítají, když se objeví další host, navíc čtrnáctý také podle jména. Vše by bylo v pořádku, ale mladý Pavel Čtrnáctý se zahledí do starostovy dcery Emy a neodolá jejímu půvabu a políbí ji. Dívka se rázem stane předmětem klepů. Zvědavá paní Linhartová by si ráda celou záležitost objasnila a pozve k sobě společnost, se kterou chce všechno probrat. Náhodou je hostů opět třináct. Počet nakonec doplní nový knihovník Linhartových. K překvapení všech je to znovu Čtrnáctý. Téhož večera, poté co si prohlédl vzácné tisky, Pavel zmizí. Pod jménem Hubert Malina se stane vzápětí dokonalým komorníkem průmyslníka Berseckého. Když usvědčí Quida Alexyho, snoubence Berseckého dcery, z loupeže, podá Pavel vysvětlení i k ostatním událostem...

Dědeček automobil

Na letišti přistálo letadlo, ze kterého jsou vykládány různé předměty pocházející ze začátku 20. století, včetně starého auta. Mladý mechanik s letuškou si prohlížejí album zažloutlých fotografií a před očima se jim rozvíjí příběh. Dějiny motorismu v Čechách začínají, když Laurin s Klementem založili továrnu na výrobu motocyklet. Roku 1904 se konaly ve francouzském Dourdanu první motocyklové závody, kterých se zúčastnili i Češi. Seznámili a zamilovali se tu český mechanik František a Nanette, dcera francouzského mechanika Frontenaca. Český závodník Vondřich dojel pro poruchu druhý. V roce 1905 se konal závod znovu, Vondřich se pojistil zavazadlem náhradních dílů a vyhrál. Nanette s Františkem, kteří si celý rok psali, se znovu sešli. Po motorkách se začaly všude vyrábět automobily a v roce 1909 byl ve francouzském Gaillonu uspořádán jejich první závod. Vyhrál český závodník hrabě Kolovrat. Jeho mechanik František se v místním kostele oženil s milovanou Nanette.

Děti na zakázku

Zubař dr. Matys zaměstnává dva laboranty, bratry Aloise a Benjamina Zoubkovy. Ti slouží také jako příležitostné chůvy, protože u mladého lékaře žije jeho ovdovělý nevlastní otec, lesní správce v. v. Václav Bezdětek, a jeho čtyři malé děti. Bratři by rádi milovaného šéfa oženili, ale vědí, že nejprve musí sehnat novou ženu Bezdětkovi. Všechny muže rozčilují rozhlasové feministické přednášky jakési Marty Kočové, která káže proti mužům, jimž ženy posluhují a ještě jim rodí děti "na zakázku". Ukáže se, že je to atraktivní mladá žena, která se zamiluje do dr. Matyse a změní své názory. Ovdovělá Martina matka se smí podle manželovy závěti provdat až po dceři, protože jinak přijde o dědictví sto tisíc korun. Paní Kočová se zalíbí Bezdětkovi, který by si ji rád vzal...

Dům na předměstí

Majitelka předměstského domu Anna Faktorová ztrpčuje nájemníkům život. V domě panuje přísný řád a jediný, kdo s paní Faktorovou dobře vychází, je příživník a zloděj Gustav, který na ostatní donáší. Do podkroví se nastěhuje starý mládenec Zajíček, úředník zastavárny. Po čase najde zalíbení v sousedce, učitelce hudby Věře Hronové. Hokynář Mejstřík má obavy o osud svého krámu v přízemí. Spiritista Šoltys je nucen platit zvýšené nájemné, když je přistižen při seanci, a navíc se z jeho bytu ztratí hodiny. S těmi později přichází do zastavárny překupník. Zajíček hodiny pozná a ukáže se, že hodiny ukradl Gustav. Zajíček, který se sblížil s Věrou, žárlí, když ji vidí hovořit se starším bohatým mužem...

A je to

Matteo, dvacetiletý Říman, je usilovným studentem, který je odhodlaný získat svůj diplom. Dokud nepotká Margheritu. Ta je slovenskou umělkyní, která je starší a zralejší než on. Netrvá dlouho, než se Matteo nastěhuje do jejího ateliéru. I když se to může na první pohled zdát jako dokonalý příběh lásky, Matteova nezralost a žárlivost začína pomalu ničit jejich vztah. Jeho někdejší láska se náhle změní na morbidní posedlost. Navíc, s jeho studiem to taky začíná vypadat bledě. Podaří se Matteovi zvrátit blížící se katastrofu? Ocenění: Zlaté globy, Itálie - Nejlepší režisér (nominace) MFF Mladého filmu Turín - Nejlepší hraný film (nominace)

Einstein kontra Babinský

Krotká satira pojednává o malých i větších podvodnících, jimž se daří v plánovaném hospodářství. Skvěle využili veškeré jeho přednosti i nedostatky. A režisér Zdeněk Podskalský se táže, zda je člověk více určen svým genetickým vybavením nebo výchovou - na čem záleží, že ze dvou přibližně stejně nadaných dětí může vyrůst vědec stejně jako loupežník, jak naznačuje už sám název. Jednotlivé části vyprávění jsou laděny do různých komediálních stylů, od němé grotesky přes budovatelskou agitku až civilním pohledům začínající nové vlny.

Hej-rup!

Milionář Worst se rozhodne lstí zničit konkureční firmu. Drží továrníka Jakuba Simonidese po dobu pěti dnů v klubu při kartách a zatím ho na burze připraví o vše. V klubu nic netušící Simonides vyslechne rozhlasový projev nezaměstnaného Filipa Korneta a mladík ho zaujme natolik, že mu nabídne místo tajemníka. Když však s Filipem dorazí do vily, zjistí Simonides, že už mu nepatří ani továrna a ani vila. Odchází proto s Filipem hledat práci. Pomůže jim dívka Marta, která Jakubovi vrátí jeho peněženku zapomenutou v klubu. V peněžence Jakub najde doklad o vlastnictví domu, který unikl pozornosti dražitelů jeho majetku. Trojice se k domu ihned vypraví. Ukáže se, že jde o nedokončenou stavbu. Protože Filip ani Simonides nejsou ve stavebních pracech zběhlí, rozhodnou se přizvat na pomoc nezaměstnané. Všichni jsou pak majiteli nového domu, říkají si hejrupáci a výdělky ukládají do společné kasy...

Hledá se táta!

Vše začíná ve chvíli, kdy do ústavu přicházejí dva muži. Pan Houdek, který se jde podívat na malého Honzíka Slavatu, nemanželské dítě své kolegyně, které chce adoptovat, a mladý Standa Hurych, který tu nastupuje na místo řidiče. Hezká ošetřovatelka Magda považuje omylem za otce Standu a jeho reakce ji rozzlobí. Když si však paní Houdková vynutí, že k adopci nedojde dřív než bude znám pravý otec dítěte, nabídne se Standa Magdě, že otce vypátrá. Hned se také do nelehkého úkolu pustí. Začíná témeř detektivní pátrání v němž nechybí řada komických zápletek, situací plných zmatků, bláznivá honička s policisty a překvapivé rozuzlení celého případu, samozřejmě s nezbytným "štastným koncem".

Hvězda

Hrdinka komorního příběhu je někdejší filmová hvězda, již zestárlá a zahořklá, jejíž věhlas už dávno patří minulosti. Stále však žije v iluzích, že znovu osloví diváky, aniž tuší, že její gesta, celkový herecký projev jsou beznadějně zastaralé. Její pošetilé očekávání proto vede jen k dalšímu zklamání. Režisér chtěl natočit film o nerezignaci, o člověku, který se nechce spokojit s životem ze dne na den, který se chce lidsky realizovat a nikdy neztrácí naději... Ztvárnění jednoho lidského osudu je však dosti chtěné, ani Jiřina Štěpničková plně nepřesvědčuje o věrohodnosti své postavy, i když postihla manýry dávných hvězdiček.

Jak se dělá smích

Ukázky z komedií naší poválečné kinematografie – průvodce Vladimír Menšík.

Jarka a Věra

Obsah filmu Jarka a Věra Režisér Václav Bínovec natočil v roce 1938 komedii - Jarka a Věra. Jarka – Ladislav Pešek opakuje už podruhé sextu, a vypadá to s ním i do budoucna bledě. Rodiče – Růžena Šlemrová a František Kreuzmann, jsou z něj už zoufalí, a nebýt přísné tety Kláry – Zdenka Baldová, která má vliv na celou rodinu, i proto, že je notně bohatá, zasáhne do výchovy nezdárného synovce. Odveze Věru i Jarku na svůj statek. Věrka – Eva Gérová, aby si po zásluze jako premiantka třídy odpočinula, a Jarka dostane učitele, který ho zdárně připraví na reparát. Jarkův učitel – Stanislav Mařík – Jiří Dohnal je správný učitel, sympaťák a ke všemu výborný sportovec, a Jarka se učí rád, rychle a najednou kupodivu dobře. Tetička se snaží i na jiné půdě, a dohazuje Věrce bohatého nápadníka majitele dolů Jankovce – František Paul, který je jí naprosto nesympatický. Naopak učitel jejího bratra jí začne být sympatický až moc a Věra se zamiluje, což se nehodí do karet tetince, která posléze mladého učitele propouští, a tak je třeba vymyslet, jak tetu přimět, aby se smířila s láskou dvou mladých lidí, a na vymýšlení lstí je přece expert bratr Jarka….

Jedenácté přikázání

Vše začíná během silvestrovské oslavy příchodu dvacátého století, kdy se v jednom nočním podniku sejdou tři přátelé. Notář Jiří Voborský, úředník Emanuel Střela a nadporučík Miloslav Jičínský. Ve stejném podniku slaví také Florián a Veronika Králíčkovi se svými dvěma dcerami Emmou a Julií. Když se Králíčkovi ráno doma probudí, najdou v Emmině pokoji spícího muže - Voborského. Otec prohlásí, že notář tím kompromitoval jejich dceru, a proto se s ní musí oženit. Voborský kategoricky odmítá, ale jen do chvíle, než zjistí, že jde o dívku, která se mu líbila na silvestrovské zábavě. Po svatbě jedou novomanželé na venkov v naději, že tam budou sami. Už večer však nečekaně přicházejí Voborského přátelé. Kdysi si vzájemně přísahali, že se nikdy neožení, a proto jim Jiří představí Emmu jako svou dceru. Situace se komplikuje nejen složitým předivem lží a výmluv, ale také příchodem rodiny Králíčkovy. Střela navíc ze záplavy lží nabude přesvědčení, že Emma není dcerou Voborského, ale jeho. Zmatky pokračují, když se Jičínský zamiluje do Julie, ale Voborský se domnívá, že mu jde o Emmu. Zkrátka zmatek nad zmatek.

Jedna z milionu

Vdova po majiteli domu přijde o všechen majetek. Ve zprostředkovatelně práce se seznámí se začínající spisovatelkou, která v přestrojení hledá námět pro román o těžkém postavení pracujících žen. Jeden z dojemných příběhů V. Slavínského o hodných a pracovitých "obyčejných " lidech.

Jonáš II aneb jak je důležité míti Melicharovou

Volné pokračování filmu Jonáš a Melicharová domýšlí další příhody obou protagonistů. Oddaná uklízečka Melicharová totiž pečuje o nemocného pana Jonáše, v jehož horečnatém blouznění se objevují další poklady z nejslavnější éry Suchého a Šlitra. Vysloužilý kabaretiér Jonáš opět bloudí Prahou, tentokrát proto, aby našel dárek k narozeninám pro svou starostlivou uklízečku Melicharovou. Moc nadšený není, ale nedá se nic dělat. Nakonec jí v dešti přitáhne domů starý vyřazený televizor, který našel na smetišti. Melicharová má sice radost, avšak Jonáš dostane se svých toulek a mokra horečku. Zatímco ona se o něj pokouší poněkud nemotorně postarat, Jonáš ve svých horečnatých snech potkává atraktivní krásku Olivii, filmovou hvězdu, jejíž fotografii má na nočním stolku...

Karel a já

Oldřich je rozmazleným a hýčkaným synem bohatého továrníka, který nikdy ani nezavadil o poctivou práci. Má krátce před svatbou a rozhodne se svou svobodu den předem pořádně zapít. Protože to ale dosti přehnal, strávil noc v povozu pana Šourka, který z něj nemohl ani za boha dostat adresu, kam chce odvézt. Když se jde drožkář poradit na policii, co s nemožným pasažérem, Oldřich i s povozem ujede za svou nastávající, aby se omluvil. Nevěsta je ale k smrti uražená a svého snoubence vyhodí. Oldřich na to reaguje tvrzením, že se ožení s první dívkou, kterou potká. Náhoda tomu chce, že kůň zamíří k Šourkovi domů, kde potká jeho dceru Boženku. Ani ona ale o rozmazlence nestojí a Oldřich se rozhodne k životnímu kroku - bude měsíc tvrdě pracovat a jako odměnu získá Boženčinu ruku.

Klapzubova jedenáctka

Fotbalové mužstvo tvoří jedenáct hráčů. A majitel autodílny Kryštof Klapzuba má přesně tolik sportovně nadaných synů. Není divu, že ho jednou bývalý internacionál Hájek přemluví, aby ze svých synů postavil fotbalové mužstvo. Nadšení synové pilně trénují a po několika drobných zádrhelech se začínají dostavovat první výsledky v podobě vyhraných zápasů. Kromě sportovních výsledků dostaví se ovšem také láska, když dva ze synů, Pepík s Jardou, při zkušební jízdě opraveného auta bankéře Šlejhara pomohou Evě Bínové, dceři předsedy S. K. Meteor, a její kamarádce Heleně, které nabouraly auto cestou na chatu. Pepík se totiž při opravování jejich auta do Evy zakouká. Situaci však poněkud zkomplikuje omyl dívek, které se domnívají, že Pepík je synem bankéře Šlejhara. Když se totiž Helenin přítel rozhodne této známosti využít, Helena usoudí dodatečně podle čísla auta, že Pepík je synem bankéře...

Klatovští dragouni

Novomanželská komedie na pozadí vojenského svičení. Mladá paní se vrátí k mamince a ochotná sestřenice se za ní vydává před ubytovanými důstojníky.

Komediantská princezna

Na vlastní kůži okusí životní trable i továrník Dvorský. Zásobárna kaolinu pro potřeby jeho fabriky se povážlivě tenčí. Manželka starosty Pivoňky je ochotna kaolinová pole prodat pod podmínkou, že se ožení s její dcerou Táňou. Ta však vdovce se čtyřletým chlapcem nechce. Kaolin má také paní Lexová. Dvorský uspořádá ve své vile pro nemocného synka loutkové představení. Malý Mirek se v noci probudí a jde hledat do divadla loutku princezny. Nešťastně však podpálí svíčkou oponu a divadlo shoří. Dítě zachrání dcera majitele divadla Eva. Dvorský dá loutkáři peníze na nové divadlo a Evu ubytuje ve svém domě. Oba v sobě najdou zalíbení, ovšem proti jejich lásce vystupuje paní Lexová. Továrník dostane kaolinová pole, ale "komediantka" Eva musí okamžitě opustit dům... Ve filmu byly použity původní loutky slavného Matěje Kopeckého.

Loupežník

Mladý muž pohrdající společenskými konvencemi vyvolá značné napětí v rodině despotického profesora. Neumělý pokus o zfilmování jednoho z nejproslulejších děl novější dramatické tvorby vyvolal až zbytečně mnoho ironického posměchu ve filmařských kruzích. Běžní návštěvníci kin si Loupežníka vůbec nepovšimli. Významná česká divadelní herečka starší generace M. Hübnerová hrála pouze v tomto filmu, jeho premiéry se však už nedožila.

Madla z cihelny

Baron Dolanský se hluboce zajímá o eugeniku, ví, jak to dopadá, když se kříží stále tytéž rostliny, a správně usuzuje, že s lidmi tomu nebude jinak. Je vdovec a potomky nemá, budoucího dědice erbu tedy musí obstarat jeho synovec Max. Strach z možné degenerace panu baronovi velí, aby rodu obstaral novou krev. Na druhou stranu to zase nesmí být jen tak někdo - musí mít alespoň určité způsoby. Jako nejvážnější adeptka připadá v úvahu chudičká, leč krásná Madla Lísková, měla by ovšem získat předběžnou průpravu. Šlechtic požaduje, aby na jeho zámku rok pobývala. Dívčina matka ochotně souhlasí, dceru přece čeká zajištěná budoucnost. Jak dopadne snažení českého Pygmaliona?

Městečko na dlani

Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. MImopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry.

Neřízené střely

Hlavní postavou filmového příběhu je Tommaso, nejmladší syn kantonské početné a tradiční rodiny z jižní Itálie, která se už od 60. let zabývá výrobou těstovin. Na cestě domů z Říma, kde studuje literaturu a kde žije se svým přítelem Marcem, se Tommaso rozhodne říct rodičům pravdu o své sexuální orientaci. Ale když je konečně připravený před ně předstoupit, jeho starší bratr Antonio mu překazí všechny jeho plány odhalením jeho vlastního tajemství. Snímek Neřízené střely je zábavnou, povznášející a zároveň dojemnou italskou komedií. Ocenění: MFF Tribeca - Nejlepší hraný film

Mr. Nice

Životopisný snímek britského režiséra Bernarda Rose vznikl podle knihy Howarda Markse (nar. 1945), který, než byl dopaden a v roce 1988 odsouzen na pětadvacet let, pašoval do Velké Británie a posléze i do USA takzvané lehké drogy, tedy marihuanu a hašiš. Příběh je koncipován jako protagonistova „one man show“, v níž otevřeně líčí svůj život. – Howard Marks je absolvent Oxfordu, charismatický muž, zábavný společník, oddaný manžel a milující otec. Jenže se věnuje nezákonným činnostem jako pašování, dealerství, spolupráci s IRA a klamání úřadů. K překračování zákonů a k získání bohatství mu napomáhá souhra osudných náhod a podle jeho slov i to, že nebyl sobecký, když se dostal k většímu množství marihuany, než stačil vykouřit. Zároveň po skromných začátcích dokazuje, že má kromě dobrodružné povahy též chladnokrevné uvažování a obchodnickou vypočítavost. – Marks byl po sedmi letech, strávených ve vězení v USA, podmínečně propuštěn. Vydání memoárů mu zaručilo popularitu i dobrý odrazový můstek k boji za legalizaci marihuany. Je tedy na divácích, jaký postoj ke spornému, amorálnímu hrdinovi zaujmou, protože právě tímto aspektem jeho osobnosti se tvůrci nezabývají, podobně jako tomu bylo v životopisném snímku Kokain (FP 9/2001) s Johnnym Deppem. - Film věrně zachycuje uvolněnou a rozevlátou atmosféru šedesátých let obrazem, výpravou, kostýmy, jimž odpovídá i stylový soundtrack (kromě příliš vemlouvavé originální hudby Philipa Glasse). Rhys Ifans jako Marks i David Thewlis jako člen Prozatimní IRA McCann dávají svým postavám humor a absurdní nadsázku, takže o zábavu je postaráno a nevážně se líčí velmi vážné věci.

Načeradec král kibiců

Majitel obchodu s konfekcí pan Načeradec tráví většinu volného času v kavárně, kde hrává při minerálce šachy s majitelem konkurenčního obchodu panem Dundrem. Načeradcova dcera Edith začíná v advokacii shodou okolností stejně, jako její přítel, Dundrův syn. Pan Načeradec zaskakuje v karetní společnosti často za pana Findajse, který se v těchto chvílích věnuje manželce dalšího z hráčů, pana Tachecího, majitele detektivní kanceláře. Výhry si Načeradec ponechává, prohrané peníze musí platit Findajs. Jednoho dne kibicuje pan Načeradec při hře tak nešťastně, že mezi ním a panem Dundrem dojde k prudké hádce, která končí u soudu. Oba pány zastupují jejich děti, které však mají ze situace spíše legraci. Načeradec je odsouzen k dvaceti čtyřem hodinám vězení. Z rozsudku "těžce" onemocní. Teprve teď se oba rivalové smíří. Edith a mladý Dundr slaví svatbu. Pan Tachecí se dozví o nevěře své ženy a konečně se může v klidu rozvést.

Naši furianti

Kdo bude obecním ponocným v jedné vesnici vedaleko Písku? Tento problém a ještě mnoho jiných musí řešit obecní představenstvo, v němž soupeří o prvenství starosta Dubský a první radní Bušek. Jejich rivalita zasahuje do osudů jejich rodin i celé vesnice. Pečlivý přepis klasické předlohy s dobrými hereckými výkony citlivě zvolených představitelů všech rolí.

Nevěsta

Osmnáctiletá Zdena opustí zaměstnání v drůbežářském kombinátě a vydá se hledat manžela, protože se podle věštby musí vdát přesně 23. října... Asociativní filmová báseň je napájena surrealistickým odkazem ve zvláštním odlehčení, kterému nechybí hravost a humor. Vyprávění vede režisér ve dvou rovinách. Jedna je až protokolárně dokumentární, byt' se záblesky určité bizarnosti či paradoxního nazírání reality. Druhou tvoří představy a sny titulní hrdinky, kde je dovolen jakýkoli fantazijní úlet, ale kam současné pronikají znepokojivé metaforické prvky.

Nikdo nic neví

Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...

Na sever

Tlouštík Jomar kdysi býval úspěšný atlet, pak se ale nervově zhroutil a uzavřel se před celým světem. Film, který sami tvůrci charakterizují jako „antidepresivní off-road movie“, s jemným humorem popisuje Jomarovu cestu za synem, jehož nikdy nepoznal. Při dlouhém putování potkává podobně zmatené a osamělé jedince, jako je on sám: holčičku, která žije sama s babičkou uprostřed pustiny, mladého bagristu, jenž má hrůzu z gayů a také vlastní výborný recept na to, jak se zaručeně a lacino opít s pomocí menstruačního tamponu, či starého muže, pokorně čekajícího na důstojný odchod. Každé nové setkání dodává Jomarovi sílu jet dál a kromě cíle své cesty se také určitým způsobem přiblížit životní realitě, před níž dosud utíkal. Režisér Rune Denstad Langlo, vycházející hvězda skandinávské kinematografie, sází na sérii originálních vtipů v kombinaci s určitou melancholií a krásou zasněžené arktické krajiny, ale také na skvělý herecký výkon Anderse Baasma Christiansena v roli smolaře Jomara.

Oči pro pláč

Šedesátiletá majitelka secesní vily paní Irena si zařídila dobré živobytí jednoduchým způsobem. Pod záminkou prodeje domu, od něhož v rozhodujícím okamžiku vždy ustoupí, využívá úsluh kupujících do té doby, než inzerátem najde novou oběť. Při jedné ze svých spekulací narazí na nepoctivého zelináře Hedvába, ale i na šťastnou a počestnou rodinu Špičkových. Po mnoha peripetiích je Hedváb potrestán za krádeže, Špičkovi dostanou od národního výboru nový byt a zištné vdově zůstanou jen oči pro pláč. Ovšem jen do té doby, než se na inzerát zase přihlásí nějaký zbohatlík…

Pán a sluha

Jindřich Plachta v úsměvném příběhu o neobvyklém dědictví. Mladý muž Láďa Tůma získá s dědictvím po bohatém strýci i strýčkova oblíbeného komorníka Vlastimila Chytráčka, se kterým musí mít po dobu jednoho roku uzavřenou pracovní smlouvu. Ta je podmínkou k získání dědictví. Chytráček se o nového pána stará stejně oddaně, jako se staral o jeho strýce. To však přináší mladíkovi mnoho komplikací - v zaměstnání i v lásce...

Plaché příběhy

Obsah filmu Plaché příběhy 1. Rekord - Humorný příběh cihlářského dělníka, který ve vzteku dosáhl výjimečného sportovního výkonu. 2.Vražedný útok - Psychologická sonda do nitra člověka, který - ohrožen domnělým pokusem o vraždu - si uvědomuje, kolika lidem bezděčně ublížil a kolik lidí má tudíž důvod ho nenávidět. 3. Modrá chryzantéma - Rozmarná povídka o podivínském knížeti - sběrateli rostlin a o botanicky vzdělaném policejním inspektorovi.

Plavecký mariáš

Starý vorař Váňa, který s kamarády často vzpomíná na zlaté časy zaniklého vorařského řemesla, dostane nečekanou příležitost oživit jeho slávu, když obrovská vichřice napáchá v lesích nesmírnou škodu a nadcházející zima hrozí dřevo znehodnotit, pokud se ho nepodaří dostat včas ke zpracování. Což se nepodaří, protože není možné dostat tolik dřeva k pile. A tehdy Váňa navrhne použít starý a už dlouho nepoužívaný způsob dopravy - plavení. Přes zjevnou nedůvěru se pustí do práce a postupně získá podporu a pomoc většiny lidí, až na několik zpátečníků. Když je po vysilující práci dřevo konečně připraveno, objeví se nečekaná překážka.

Polská krev

Hrabě Bolo Baranský byl sice podle jména velkostatkář, ale na svůj velkostatek nevkročil už celou řadu let a nechával si jen od svého správce posílat z jeho výnosu peníze. Sám žil ve Varšavě rozmařilým životem - a že se při takovém způsobu života peníze kutálí nezadržitelně, věděl každý - jen ne hrabě Bolo. Na jeho statku to také vypadalo podle toho: jedna exekuce stíhala druhou a tak už tam zbývalo jen málo nezabavených věcí...

Poslední leč

Jedinými protagonisty této nezvyklé podívané, v níž se dialogy prolínají s pantomimou, jsou revírník z románu Viléma Mrštíka Pohádka máje a doktor Zvonek Burke ze hry současného dramatika Ladislava Smočka Podivné odpoledne doktora Zvonka Burkeho. Děj je velmi jednoduchý: tak jako každý rok přichází doktor Burke navštívit stařičkého pana revírníka, o něhož se stará pečovatelka Dobruše. V malé, nepříliš útulné místnosti prožívají oba přátelé neuvěřitelná dobrodružství, v nichž díky jejich fantazii mění úplně všední věci svou funkci, představy se stávají skutečností a vzniká tak bláznivý svět, v němž je možné všechno. Experimentální film, kde jde v podstatě o hru na hru, se zcela vymyká běžnému standardu barrandovské produkce a oprávněně zaujal kritiku i zasvěcené diváky.

Poslední Podskalák

Tento český film při svém vzniku budil vzpomínky jednak na starou Šamberkovu lidovou hru, jednak na prvé filmové zpracování za doby němého filmu, kdy v režii Přemysla Pražského hrál titulní roli Theodor Pištěk. Teď však k novému zpracování v režii Jana Svitáka má všechny náležitosti tzv. "lidového filmu": Je tu naměřeno stejným dílem dobra i zla, viny a trestu, zásluhy a odměny, dojímavosti i humoru, překážek, osudných náhod, vzdoru a štěstí v milování, nálad u podvečerní Vltavy a v okolí Vyšehradu, zaútočí se na vzpomínky zašlých dob i na vlastenecké city. Samotný příběh má však také své mravní jádro a vyzdvižením poctivosti v její nehynoucí trvalostim, přecházející i na mladou generaci, působí povzbudivě.

Poslední růže od Casanovy

Děj se odehrává v době, kdy na duchcovském zámku Valdštejnů zastával funkci knihovníka zřejmě nejslavnější dobyvatel žen Giacomo Casanova. Byl tehdy už poněkud unuděným a nevrlým starcem, kterého těšilo snad jen psaní memoárů a pak každodenní partička karet s hrabětem. To všechno se ovšem změnilo, když na zámek přijel Valdštejnův mladý synovec František Adam se svou půvabnou ženou Valérií. Ta totiž chtěla "na vlastní oči" vidět slavného svůdce. Skutečnost ji však poněkud zklamala, stejně jako svůdcovy zastaralé názory na lásku. Zatímco ona upřednostňovala prostý cit, Casanova tvrdil, že lásku ženy lze získat pouze galantností a vybraným chováním. Protože ani jeden z nich nechtěl ustoupit, rozhodli se tomu druhému dokázat svou pravdu. A na to se i vsadili. Valerie se svým manželem, Casanova se starým hrabětem. Během následujících dnů se mezi oběma rozhořela ta nejpodivnější bitva, jakou kdy zámek Duchcov zažil.

Přehlídce velím já

Milionář má být připraven o nabytý majetek na základě rafinovaného plánu. Problém je v tom, že existuje další rafinovaný plán někoho druhého.

Prosím, nebudit

Pokud má dívka tak nezajímavé povolání, že prodává květiny, ráda se oddává snění, kde může prožívat netušená dobrodružství. Ale skutečný nápadník, jenž se dívce dvoří, je přece jen přitažlivější... Černobílý film se vyznačuje tím, že snové sekvence se odehrávají ve stylizovaných dekoracích a byly natočeny na barevný materiál.

Guma

Když Robert, neživá pneumatika, objeví své destruktivní telepatické schopnosti, zaměří svou pozornost na jedno pouštní město a zejména ho zaujme záhadná krásná žena, tou je doslova posedlý… Hororová komedie režiséra Quentina Dupieuxe vypráví příběh obyčejné pneumatiky pohozené v kalifornské poušti, která náhle nevysvětlitelně ožije. Jakási záhadná síla udržuje pneumatiku jménem Robert v pohybu a jak se řítí silnicí, objeví v sobě telepatické síly, díky nimž dokáže zničit cokoliv se mu zachce. Zpočátku se spokojí s lovem drobných pouštních zvířat a vyhazováním různých věcí, ale brzy se jeho pozornost stočí k lidskému druhu a zvláště jej zaujme záhadná krásná žena. Robert se stává chaotickou silou, po níž zůstává široký pás zkázy napříč pouštní krajinou. Rubber je chytrý, zábavný a originální hold kinematografické koncepci "bez příčiny".

Slávko, nedej se!

Věra Ferbasová je hrdinkou úsměvného příběhu. Hraje zde Slávku, dceru podivínského přírodního lékaře Zvonimíra Řepy (T.Pištěk),jeho ženu zde hrála (A.Letenská), která rozhodně nemá lehký život. Otec svou dceru totiž vychovává velmi svérázným způsobem, který ji naprosto vzdaluje současnému trendu a životnímu stylu.Až teprve láska ke studentovi a aktivnímu sportovci Karlu Pavlovskému(A.Novotný) a podpora poněkud excentrického strýčka Ambrože pomůže Slávce vymanit se ze staromodního rodinného prostředí. Takže se navzdory tatínkovým představám nakonec přece jen stane moderní dívkou roku 1939.

Slečna Golem

Dávno před tím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomo filmu natočeném v roce 1972. Mladý vynálezce náhodou objeví způsob výroby umělých bytostí. Jde spíše o něco jako klonování než o oživení hliněné figury, takže už samotný název je záměrne matoucí, protože Dlouho trvá, že vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí... Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála Jana Brejchová.

Svatá hříšnice

Příběh se odehrává ve 20. letech. Pražský zloděj se zamiluje do členky Armády spásy... Fratišek Langer napsal divadelní hru Obrácení Ferdyše Pištory a režisér Vladimír Čech podle ní natočil pitoreskní podívanou o pražském zlodějíčku, jenž se zamiloval do dívky z Armády spásy. Dokonce byl ochotný napravit se a dokonce vstoupit do počestného manželství. Muzikálová verze, složená Angelem Michajlovem a Pavlem Koptou, jen vzdáleně evokuje původní tvar, výsledek je hodně těžkopádný a ani ironický odstup nepomáhá.

Svět patří nám

Proti všem podvodníkům, kariéristům a darebákům brojí ve svém čtvrtém a posledním filmu Voskovec s Werichem. Film je, až na nepatrné změny, adaptací jejich divadelní hry Rub a líc a natočil ji v roce 1937 Martin Frič. Voskovec a Werich tu hrají dva konkurenční kameloty, kteří ve svém soupeření pokračují i jako malíři propagačních nápisů, na které ovšem málem doplatili a tak se raději spojili. Jejich prostřednictvím můžete sledovat boj ctižádostivého podvodníka Dexlera proti dělníkům vedeným Dexlerovým bývalým spolupracovníkem Formanem, půvabnou rozhlasovou hlasatelkou Markétkou a poctivým ředitelem továrny Hartem.

Tak láska začína

Dvě veselé povídky se odehrávají v prostředí učňovské mládeže a zachycuje milostná trápení dospívajících hochů. V prvním příběhu "Trápení ďáblova učedníka" spatříme upovídaného skladníka, jenž svým svěřencům ustavičně radí, jak by si měli počínat, aniž tuší, že jeden z mládenců se zamiloval do jeho dcery. Překonávání nesmělosti zachycuje i druhá z povídek nazvaná "Smím prosit, Helenko?" Snímek poskytuje bodrou zábavu televizního ražení, na scénáři se podíleli Zdeněk Mahler a Gustav Oplustil.

Takže ahoj

Tak dlouho si říkala o pár facek, až jednu dostala... Třiadvacetiletá studentka Veronika si s ničím nedělá starosti, a nejméně se svými příležitostnými milenci. Známosti navazuje stejně snadno, jako se s nimi navždy loučí. „Takže ahoj“ je stereotypní způsob, jakým své známosti ukončuje. Cítí však, že to není to pravé, zvlášť ve společnosti šťastně vdané kamarádky Kateřiny. Ta se jí marně snaží pomoct dobře míněnými radami. Jednou se Veronika právě u Kateřiny seznámí s talentovaným fotografem Janem Kubíčkem. Po několika setkáních se do něj zamiluje. Janovi jejich vztah přinejmenším vyhovuje. Jenže veronika netuší, do jaké pasti se kvůli své nečekané citové oddanosti dostane… Psychologický snímek o citovém prozření jedné mladé ženy natočil jako svůj režijní debut Vít Olmer, v té době známý herec a dokumentarista. Vzápětí se musel na deset let odmlčet (k hrané tvorbě se vrátil až snímkem Sonáta pro zrzku). Ve vedlejší rol Kateřinina přítele Ládíka se objevil budoucí pražský rabín Karol Sidon.

Talíře nad Velkým Malíkovem

Film je jedním z mnoha českých sci-fi filmů, které se k vyjádření myšlenky obejdou bez velkých efektů a počítačových kouzel. Cestář (V. Brodský) trvale žije budoucností a odmítá všednosti běžného dne. Mezigalaktické výpravě se porouchá chronometr a vyšle humanoida (L. Sobota) k průzkumu planety za účelem nalezení schopného člověka k opravě přístroje. To se nakonec podaří a výprava může pokračovat v cestě. K zamyšlení snad stojí úvaha, že se naše společnost od roku 1977, kdy se film natočil, o mnoho dále ve vývoji neposunula. Pravda, máme "modernější" věci, ale jinak vše zůstalo při starém. Možná i proto se již mimozemšťané nepokoušejí o další kontakt, možná čekají na onen posun ve vývoji.

Tempo první lásky

V přepychovém karlovarském hotelu se odehrává jednoduchý příběh lásky, jehož hrdinou je nesmělý mladík obsluhující tamější výtah. Zahleděl se do exotické krásky pocházející až z Jižní Ameriky a při malé znalosti cizích jazyků se domníval, že také ona jeho city opětuje. Ředitele hotelu si zahrál Oldřich Nový.

Tři kroky od těla

Velmi lidová komedie: Věčný student Tommy je definitivně na dně se svými financemi. Jako na zavolanou přichází dědictví po bohatém strýci, ale získání majetku je podmíněno sňatkem se sestřenicí Aluškou. Tommy dělá vše pro to, aby si neznámou dívku nemusel vzít. Ale to je děj teprve na začátku…

U pěti veverek

Majitele domu U pěti veverek Josefa Houbičku bezohledně utlačuje jeho manželka Filoména. Houbička je laskavý člověk a raději půjčuje dvěma nemajetným malířům tajně na činži a uplácí uražené služebné, jen aby byl doma klid. Rád by v domě obnovil starou mydlárnu, ale žena chce postavit výnosnější garáže...

Uf - oni jsou tady

Nenáročný film pro děti dokazuje, jak se mánie kolem mimozemšťanů přelila i do nejranějšího věku. Malý chlapec se totiž domnívá, že objevil stopy "ufonů" (jak dvojsmyslně naznačuje název), ale ve skutečnosti narazil jen na činnost malých zlodějíčků. Režisér Ota Koval vytvořil nepříliš zábavnou, ba nedbale domýšlenou podívanou dávno zanesenou prachem zapomnění.

Ukradená bitva

Hlavní postavou příběhu z doby, kdy Prusové obléhali Prahu, je legendární pruský zloděj Käsebier, o kterém se toho napovídá mnohem více, než kolik se skutečně stalo. Král Friedrich II. totiž o něm kdysi zakázal mluvit. Proslýchá se však, že se oba, král i zloděj, narodili ve stejnou chvíli. Ovšem zatímco osud Friedricha byl předem dán jeho původem, Käsebier si svůj osud vybral sám. Byl prý příliš chytrý na to, aby skončil u verpánku jako jeho osm bratrů. Místo toho se stal nejmazanějším zlodějem v celém Prusku. Ale i přes svou lstivost byl jednoho dne polapen a odsouzen na doživotí. Jenže když Friedrich se svou armádou obléhal Prahu, která mu dokázala po osm dlouhých týdnů vzdorovat, rozhodl se poslat pro krále zlodějů Käsebiera, aby mu otevřel nedobytné brány. Což podle pověsti zloděj udělal, ale zcela po svém a navíc tak, že z toho král Friedrich příliš velký užitek neměl. O historicky nedoložených okolnostech jedné bitvy, která se vlastně ani nekonala, pojednává kostýmní komedie (východo)německého režiséra Erwina Stranky.

Uličnice

Za podpory desítky líbivých písniček a melodií vypráví příběh osmnáctileté továrnické dcerušky, bláznivě zamilované do úspěšného letce. Ve jménu lásky prchá z penzionátu a přestrojuje se za malé děvčátko ze sirotčince, aby po mnoha dobrodružstvích padla svému idolu do náruče.

V hlavní roli Oldřich Nový

Střihový film s dotáčkami, který přibližuje mladým i starším divákům nejlepší filmové role vynikajícího herce, zpěváka, tanečníka a režiséra Oldřicha Nového. Snímek je vlastně vyprávěním o přípravách na banket, jehož se účastní všichni zpěváci a herci celé éry divadla Semafor. Oslavence však inspicient zapoměl pozvat. Ten, o kterém všichni stále mluví, Oldřich Nový, se objevuje jako příklad, sloužící hudební komedii dodnes. Mladí umělci tak vzdávají hold svému předchůdci, který výrazně ovlivnil divadelní a filmovou tvorbu, zejména komediální žánr.

Venoušek a Stázička

Pan Huňáček žije se dvěma syny, nezaměstnaným Standou a školákem Venouškem, a švagrovou Klotyldou, která jediná z rodiny má práci. Uličník Venoušek si na byt přivede kamaráda, ševcovského učedníka Zrzka, který neodevzdal nové boty a bojí se teď mistra. Objeví spolu tetinu skřínku a chtějí zjistit tajemství její dávné lásky. Venoušek se seznámí s hezkou Stázičkou a přes zákaz jejího ovdovělého otce se s ní neustále schází. Teta Klotylda je propuštěna z práce a uspořádá veselý večírek na rozloučenou se svými přítelkyněmi. V noci se Venoušek, maskován jako duch, pokouší spolu se Zrzkem vyzvědět od tety její tajemství. Teta zmožená alkoholem však tvrdě spí. Zato starý Huňáček se vzbudí a oba kluky ztrestá. Zrzek na útěku zdemoluje ve tmě celou kuchyni. Klotylda se domnívá, že to způsobily její kamarádky. Koupí nový nábytek a ujme se domácnosti. Ladislav Vaňous, Stáziččin otec, hledá u Huňáčků svoji dceru. K všeobecnému překvapení v něm Klotylda pozná svou starou lásku a příběh končí jejich svatbou.

Vzbouření na vsi

Nová doba s sebou přináší pokrok, jenž musí jednou zákonitě proniknout až do těch nejzapadlejších koutů. Dostal se i do vesničky Čirá. Mužům tam ulehčuje práci na poli řada moderních strojů, jejich ženy, ale stále dřou v domácnosti postaru. Jedna pomoc se přímo nabízí - tradiční valchy by mohla nahradit společná prádelna. Mužští, kteří vládnou obecní radě, však o takovém utrácení nechtějí ani slyšet. Manželky tedy spojí své síly v odporu a sáhnou k těžce represivním prostředkům...

Život je pes

Mladý hudební skladatel Viktor Honzl neuspěje se svými skladbami u majitele velkého hudebního nakladatelství Durdyse, ani u jeho krásné dcery Evy. Protože chce zůstat v její blízkosti, a navíc je bez peněz, převlékne se za staršího pána a představí se Durdysovi jako Viktorův strýc. Díky tomu získá místo lektora. Dvojí život mu ale připraví pěkně horké chvíle…

Ztracená tvář

Hrdinou vědeckofantastického příběhu je lékař chudých a zároveň také nadaný vědec dr. Bartoš, který objeví novou metodu dokonalé transplantace lidské tváře. Sám podstoupí operaci v okamžiku, kdy je pod nátlakem donucen změnit obličej gangsterovi Urbanovi Kráječi, který je podezřelý z loupeže a vraždy. Bartoš na sebe bere podobu zločince, ve kterého se poté sám postupně proměňuje. Nejprve ztrácí svou tvář fyzickou a později i mravní. Děj příběhu, který vznikl podle námětu a scénáře Josefa Nesvadby, se odehrává v pražském podsvětí 30. let minulého století, v temném prostředí plném honiček s přestřelkami, hrůzných chirurgických zákroků i komických milostných scén.

Zuřivý reportér

Volné pokračování filmu Lovec senzací, opět věrohodně, byť ponejvíce figurkářsky oživující Prahu nedlouho před vypuknutím první světové války, předkládá další případy řešené slavným novinářem Egonem Erwinem Kischem. V první mírně lechtivé epizodě, kdy v žebráckém přestrojení proniká mezi chudinu, aby co nejlépe poznal její zvyky, vypráví o podivuhodném obrázku, který má vytetovaný na zadku. Poté, dokonce ve spojení s podobně bouřliváckým Jaroslavem Haškem, zveřejní důvěrný telegram, jenž obsahuje náznaky chystaného válečného konfliktu.